Thursday, November 12, 2009

Mahkamah Tangguhkan Keputusan Untuk Permohonan Mengenepikan Penghakiman Ingkar

Mahkamah Sesyen hari ini menangguhkan satu keputusan bagi permohonan pihak Defendan bagi mengenepikan satu perintah Penghakiman Ingkar yang diperolehi oleh Plaintif sekitar 5-6 bulan yang lalu atas alasan tidak pernah mengetahui kewujudan prosiding Mahkamah di sini dan juga mempunyai pembelaan yang bermerit kepada Saman dan Pernyataan Tuntutan Plaintif.

Antara lain, pihak Defendan dikatakan hanya mengetahui mengenai perintah tersebut melalui penerimaan satu permohonan Plaintif untuk menghalau Defendan keluar daripada premis perniagaan tersebut.

Sehingga kini perintah tersebut dikatakan tidak pernah diserahkan dan dibuktikan melalui kesemua bukti pos pihak Plaintif tidak sampai kepada pihak Defendan sedangkan premis tersebut dibuka 7 hari seminggu dan berhadapan dengan syarikat pemilik lama premis tersebut.

Penangguhan keputusan itu juga membolehkan pihak Defendan, melalui Tetuan Hisham Nazir & Co membuat klarifikasi dan hujahan tambahan secara bertulis sebelum tarikh keputusan tersebut walaupun berniat untuk membuat secara lisan di Mahkamah yang Mulia apabila kes ditetapkan untuk keputusan.

Kes ini kini di dalam peringkat pelaksanaan bagi mendapatkan satu perintah agar Defendan dapat mengosongkan premis tersebut. Tetapi sebelum permohonan tersebut didengar, permohonan mengenepikan perintah Penghakiman Ingkar dimasukkan oleh pihak Defendan.

Beberapa isu yang bermerit dinyatakan dan ditimbulkan kepada pihak Mahkamah yang Mulia bagi pertimbangan untuk membenarkan permohonan tersebut. Antara lain ialah kontrak sewaan tidak pernah diperbaharui tetapi sewaan dibuat seperti biasa dan pembayaran dan peralihan deposit kepada pemilik baru membuatkan mereka terikat dengan terma yang sedia ada.

Selain daripada itu, pembayaran sewa adalah teratur dan tiada pernah notis diberikan untuk penamatan sewaan. Namun kegagalan pembayaran sewa hanyalah berpunca daripada Plaintif sendiri enggan menerima sewaan kini dan memulangkan beberapa pembayaran yang telah dibuat kepada Plaintif.

Beberapa isu dan pembelaan lain dibuat secara senarai pendek melalui kertas kausa yang terlibat.


0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►