Tuesday, December 21, 2010

Lawyer Tidak Buat Kerja!

Biasalah, ramai bila tukar peguam itu dan ini. Mereka akan berkata, "lawyer dulu tak buat kerja". "Susah nak dengar kata kita". Cakap macam dia pulak lawyer. Dah pandai baik buat sendiri, tiada gunanya kerajaan dok menanggung kami belajar 4 tahun. Kalau kursus lain 3 tahun pun boleh graduate.

Sebagai peguam, kita takleh nak kata apa. Dengar apa sahaja klien membebel mengenai lawyer lama. Dalam hati, kita sememangnya tahu pada asasnya semua lawyer adalah profesional dalam kerjanya. Kerana atas profesional tersebut mereka mencari sesuap rezeki kepada anak bini mereka.

Apa yang menjadi isu tersirat kebanyakan masalah ini timbul apabila menggugat ke-profesional-an peguam itu. Berdasarkan pengalaman Uichi Gaban, ada 2 perkara besar yang menjadi isu dan mengugat kerja-kerja peguam. Satu tali pengikat kepada profesional kami seperti yuran guaman agak diremehkan. Khidmat suatu kepandaian yang tidak nampak seperti tiada nilai. Sedangkan kerja peguam memakan masa bertahun. Kerja doktor 2 minit bersamanya dicaj berpuluhan ringgit tiada apa pula komplennya.

Perkara kedua, banyak klien cuba tunjuk pandai. Nak itu dan ini tanpa memikirkan semua ada had dan hak. Malah bidangkuasa juga main peranan disamping keadilan pada situasi semasa (ekuiti ke?). Apa yang rasa sedap dihati, semua suka hati diberikan arahan sedangkan ia di luar jangkaan. Kena pula isu tidak bayar yuran guaman, sakitnya hati.

Bila lawyer menegur dan enggan melaksanakan kerja disebabkan 2 perkara tersebut, banyak pula gangguan kepada peribadi dan kerja-kerja orang seperti kami. Dia kira dia punya baran, Uichi Gaban punya baran-G?.. Dok kira dia punya gangster, dia tak tahu fail kes bunuh kat pejabat ni lagi banyak dari gangster dia. Ada  ke lawyer takut setakat klien cirit-cirit sana-sini.

Bila badan-badan tadbir lawyer lagi profesional, lawyer juga asyik jadi masalah. Kemungkinan atas aduan, kami kena denda atau digantung sedangkan masa datang, mulut semua manis. Bila yuran guaman tak terbayar, menyalak kata itu dan ini, kesian rakan-rakan Uichi Gaban. Peguam juga tidak profesional.

Bukan setakat klien guaman, Uichi Gaban pun kalaulah dengan duit seciput boleh keluarkan kereta besar, mahu ke Daimsler hari ini kot-kot boleh keluarkan X6. Boleh juga Tok Syeikh Serban Merah main lompat-lompat di kusyen belakang.

Lepas ini mungkin Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan kena jadi majistret sekali sekala untuk ambil angin. Maklumlah, orang dok ingat atas ke bawah, kerja dan liabiliti kami sama sahaja. Kos pun sama. Semua nak murah-murah.

Kalau boleh caj ikut bulan bagus ni. RM5,000.00 sebulan, kalau kes tangguh sampai 2 tahun, mahu tak kaya Uichi Gaban dapat fee daripada satu klien. Lipat sana lipat sini, baik beringat yang baik orang pada kita perlu diingat-ingatkan.

sebab masing-masing ada baran-g. Baca ini sekali [Disiplin Peguam]


sila klik sini

2 komen:

Anonymous said...

hantar bebudak gayung je. buang di banting hihihihk

SH said...

iksh.. ada ke. Sungai Klang di Puchong pun besar juga. Susah mentaliti rakyat malaysia terutama bangsa sendiri.

Ada kawan Uichi kena. Makcik tu kata "apa guna lantik awak, ingatkan kalau dengan sama melayu lagi murah"

Dalam hati, makcik ni nak cari lawyer bagus kerja ke, nak murah. hukum gantung la anak dia nanti

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►