Wednesday, April 26, 2023

[1418.23] KELAKUAN (CONDUCT) TERTUDUH DALAM KES DADAH


Dalam kes pengedaran dadah, conduct atau kelakuan dan tindakan semasa tangkapan juga mainkan peranan dalam membuktikan pemilikan dan pengetahuan kepada kewujudan dadah secara terus atau di dalam beg/simpanannya. Tidak semua tindakan/kelakuan reflek jika ada satu justifikasi munasabah. Contohnya; OKT ketakutan semasa ditangkap kerana terdapat fakta semasa bahawa tangkapan mungkin kerana kesalahan keluar tanpa izin semasa PKP.
Kelakuan berada di dalam kereta miliknya dan ditemui dadah tidak semestinya dianggap kelakuan neagtif yang membawa kepada pengetahuan dan milikan dadah berkenaan. Malah menunjukkan rasa takut dan bergelut juga masih boleh dijustifikasikan jika ada, maka tidak terpakai sebagai bukti sokongan kepada pengetahuan dan pemilikan.
Tetapi jika rasa takut berlebihan seperti ketar, gagap, berpeluh dan sebagainya yang mana tidak dijustifikasikan secara munasabah, maka Mahkamah boleh mengambilkira kelakuan itu sebagai sokongan dalam meneliti bahawa OKT mempunyai pengetahuan dan milikan dadah berkenaan.
Rujuk juga: Parlen Dadeh vs. PP [2008] , Sim Chee Hung vs. PP [2023]


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►