Wednesday, April 26, 2023

[1418.23] KAWAD CAM – BOLEH DAN TIDAK BOLEH


Kawad cam dibuat melalui cermin satu hala dan secara berdepan. Dibuat seorang saksi pada satu-satu masa dan diberikan penerangan proses kepad saksi terlebih dahulu. Peserta kawad cam dipilih berdasarkan warna kulit, bangsa, fizikal badan dan umur yang hampir. 10 orang atau lebih peserta akan dipilih oleh polis untuk diletakkan di barisan pengecaman. Polis tidak boleh jadi peserta kawad cam kecuali melibatkan kes khas seperti kes penyamaran polis atau kes melibatkan polis itu sendiri.
Saspek yang dibawa untuk pengecaman harus diterangkan haknya termasuk diwakili peguam lantikan sendiri atau lantikan YBGK (jika perlu). Kawad cam mesti dikendalikan oleh seorang pegawai polis kanan lain dan Pegawai Penyiasat adalah ditegah hadir bersama di dalam bilik pengecaman. Begitu juga anggota dan pegawai polis lain atau tidak berkaitan.
Pengecaman boleh dibuat oleh saksi melalui sebutan nombor atau susunan peserta kawad cam. Keputusan kawad cam harus dimaklumkan dan dijelaskan kepada saspek. Laporan pengecaman kawad cam samada positif atau negatif perlu disediakan oleh pegawai kawad cam apabila prosedur ini dilakukan.
Rujuk juga: R vs Turnbull [1977]
HISHAM NAZIR


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►