Monday, October 1, 2018

[205.18] BERJAYA BUKTI PRIMA FACIE DI AKHIR KES PEMBELAAN?

Bagi kes pendakwaan, Hakim perlu putuskan jika pendakwaan berjaya buktikan prima facie dan di bawah sekayen 180 dan 173 KAJ, akan memanggil OKT membela diri.
Diakhir kes pembelaan, bukan keterangan pembelaan ditimbangkan sahaja tetapi keseluruhan keterangan secara maksima samada pendakwaan telah buktikan pertuduhan melampaui keraguan munasabah dan tiada apa jua keraguan ditimbulkan oleh pembelaan OKT.
Wartawan kena belajar dan tahu sistem asas perjalanan mahkamah agar tidak tersilap dalam melaporkan berita.
Jika Hakim silap dalam penulisan keputusan bertulis sebegini, selain satu pindaan pertuduhan boleh ditawarkan, mungkin OKT boleh dibebaskan atas misdirection of mind.
"Hakim Datuk Siti Khadijah S Hassan Barjenid membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Firdaus Abdul Karim dari Kandang dan Nur Fatihah Saqira Mohd Tahir dari Segamat, Johor, masing-masing berusia 22 tahun."
BHARIAN.COM.MY
AYER KEROH: Sepasang kekasih dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi, di sini, hari ini selepas didapati bersalah membunuh seorang lelaki, tiga tahun lalu.

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►