Monday, August 24, 2020

[669.20] Nyahjenayah cubaan bunuh diri

 




Oleh Dr Mukhriz Mat Rus
Berdasarkan Kanun Keseksaan, cubaan bunuh diri adalah satu kesalahan jenayah. Seksyen 309 memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih setahun atau denda atau kedua-dua sekali bagi seseorang yang disabitkan kesalahan itu.
Sebagaimana kita maklum, Kanun Keseksaan hari ini adalah saduran Indian Penal Code yang digubal pentadbiran kolonial British di India.
Penjenayahan tindakan cubaan bunuh diri dipengaruhi beberapa faktor, termasuk faktor agama dan nilai moral yang dipegang penggubal undang-undang berhubung perbuatan itu.
Suatu masa dahulu di Eropah, orang yang membunuh diri turut 'dihukum'. Mayat individu membunuh diri tidak dibenar dikebumikan menurut tatacara agama dan semua hartanya dirampas.
Namun, persoalan perlu diperhalusi kini, adakah undang-undang itu masih relevan dan berkesan dalam menangani tindakan bunuh diri?
Kerajaan British sendiri yang bertanggungjawab menggubal undang-undang itu sudah nyahjenayah cubaan bunuh diri sejak 1961. Maksudnya, cubaan membunuh diri bukan lagi kesalahan jenayah yang perlu dihukum di United Kingdom (UK).
Ketika membentangkan Rang Undang-Undang Bunuh Diri 1961 di Parlimen UK, Charles Fletcher-Cooke, menerangkan 'kerajaan mengiktiraf orang yang cuba bunuh diri sebagai gagal, tetapi hakikatnya memerlukan belas kasihan dan bantuan, bukan hukuman dan mereka lazimnya memerlukan khidmat doktor, pakar psikiatri, pembimbing rohani, pekerja kebajikan dan dalam kes tertentu, peguam, tetapi bukan khidmat polis atau penjaga penjara'.
Kerajaan India pula merintis jalan untuk nyahjenayah kesalahan cubaan bunuh diri sejak 1970. Antara langkah diambil termasuk memperkenalkan Mental Health Care Act pada 2017.
Berdasarkan undang-undang baharu itu, orang yang cuba bunuh diri wajib dianggap mengalami tekanan perasaan dan tidak boleh didakwa di bawah Kanun Keseksaan.
Negara jiran, Singapura juga sudah nyahjenayah kesalahan cubaan membunuh diri apabila memansuhkan seksyen 309, Kanun Keseksaan Singapura berkuat kuasa 1 Januari lalu.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut menggesa semua negara mengambil tindakan sama dan mengambil pendekatan menyeluruh dan bers

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►