Saturday, December 21, 2013

Memanah, Berkuda & Berenang Antara Sunnah Ditekankan


Memanah kita faham kerana Islam mempunyai tentera memanah yang hebat. Malah orang arab hebat memanah. Pemanah terbaik di kalangan orang Arab iaitu Saad Abi Waqas merupakan daripada keluarga pembesar dan orang kaya mekah adalah orang muda terawal memeluk Islam.

Sahabat Rasullulah SAW tersebut juga merupakan antara 10 sahabat yang mendapat doa khas Baginda Rasullulah SAW antaranya kehebatan beliau dalam memanah walaupun telah hebat. 

Orang melayu juga memanah. Sudah pasti budaya yang dibawa Islam kepada orang Melayu bukan sahaja Islam tetapi teknik peperangan dan sebagainya.

Berkuda juga kita faham sebagai kenderaan hebat dalam memacu ke suatu tempat mahupun kenderaan yang hebat dan cekap dalam berperang. Kuda adalah haiwan terbaik untuk dilatih untuk mempunyai persamaan rasa dan jiwa dengan tuannya. Dengan persefahaman antara tuannya, kuda boleh memacu untuk sebarang tujuan tanpa masalah.

Kuda boleh memacu tanpa sebarang masalah. Ia boleh menjadikan dirinya sebagai Proton Saga dalam masa yang sama boleh mengubah watak gerak kepada Land Rover. Baikpun kepada jet pejuang semasa perang.

Berenang satu kejanggalan memandangkan tanah arab bukan kawasan kebiasaan takungan air mahupun berenang menjadi kebiasaan Arab. Tetapi itu menjadi saranan Rasullulah SAW. Tentu bersebab dan menjadikan banyak perkara yang baik hadir daripadanya.

Cuma pesan guru. Baik kuasai ketiganya kerana akan sampai masanya 3 kepakaran itu diperlukan dalam setiap orang Islam.

Kita dijauhkan daripada meminati dan mengalami dengan baik poerkara ini. 

Berubah sekarang?

LIKE UICHI DI SINI

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►