Thursday, December 31, 2009

Data Cap Jari Malaysia

Ada orang bertanyakan kepada saya mengenai rekod jenayah di Malaysia. Beberapa soalan lain turut ditanya tetapi dilihat gaya nampak sangat pengaruh cerita CSI di kaca TV. Rekod jenayah lampau sememangnya direkodkan dan disimpan bagi rujukan pihak kerajaan. Selain itu, kita masih tidak ada rekod DNA sebagaimana CSI yang anda lihat tersebut. Tetapi sistem CODIS yang digunapakai oleh mereka bukanlah nampak bebas seperti ditayangkan. Masih ada beberapa isu yang perlu difahami.


Dalam persoalan yang diterima, ada yang bertanya mengenai rekod jenayah. Sebelum saya nak bercerita mengenai rekod jenayah lampau yang boleh disimpan dan dirujuk oleh pihak kerajaan Malaysia, saya ingin bercerita bagaimana rujukan cap jari dibuat di Malaysia.

Sebenarnya setiap tangkapan yang dibuat oleh pihak polis akan diambil cap jari dan disimpan di satu tempat bagi rujukan seterusnya. Tempat simpanan dan rekod ini dikenali sebagai Malaysian Automated Finger Print System (MAFIS) atau dalam bahasa melayu nya dikenali sebagai Sistem Identiti Cap Jari Automatik.

Selepas cap jari diperolehi oleh pihak polis yang mana sekarang ini tugas banyak dijalankan oleh Unit Tempat Kejadian, cap-cap jari tersebut akan dihantar ke makmal forensik di Cheras bagi padanan melalui sistem MAFIS tersebut.

Untuk menyatakan bahawa sistem MAFIS ini menyimpan rekod-rekod cap jari penjenayah, adalah tidak tepat kerana kebanyakannya dibuat atas tangkapan kes jenayah dan bukan sabitan kes jenayah. Maka bukan semua rekod cap jari di dalam MAFIS adalah penjenayah sekiranya ada padanan.

Di sini masih ada isu hak asasi ditegakkan dan tidak sewenangnya penggunaan boleh dibuat. Kalau diikutkan dengan CSI yang anda lihat di kaca TV, semua data DNA dan cap jari mereka tembusi. Kita masih menghormati hak dan kebebasan asasi walaupun d Malaysia kita banyak ada rekod cap jari seperti Jabatan Imigresen, Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Penjara dan sebagainya. Tetapi bagi tujuan siasatan jenayah dan bolehpakai sebagai keterangan adalah di dalam rekod pihak polis sendiri iaitu MAFIS.

Semalam saya lihat bagaimana seorang anggota CSI Miami mencetak data cap jari individu daripada satu data rekod yang disimpan dan melakukan pemotongan khas dan ringkas. Langkah seterusnya, cap jari tersebut digetahkan dan menghasilkan bekas cap jari yang membolehkan ia dilekatkan di mana sahaja dikehendaki.

Kalau dirujuk dengan cara yang amat mudah oleh anggota CSI tersebut, anda boleh diletakkan di tempat kejadian walaupun terdapat alibi jelas yang anda berada jauh daripadanya. Itu cap jari, tahu bagaimana DNA boleh dimanipulasi.

Akhirnya bukan sistem dan teknologi yang membuatkan sesuatu pembaharuan itu efektif tetapi sikap profesional dan kebolehpercayaan secara individu.


2 komen:

bokbon said...

untung ada lawyer criminal, kalau tidok tak tahu menatang ni semua. Cerita remeh tapi org tak tahu.

SH said...

fingerprint bokbon ada dalam MAFIS ka?

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►