Monday, July 24, 2023

[1480.23] SEKSYEN 34 – NIAT BERSAMA


Pertuduhan bagi sesuatu jenayah akan dibuat kepada seorang dan pertuduhan lebih daripada seorang akan dihubungkan melalui seksyen 34 CPC, iaitu niat bersama. Contohnya; A merompak dan B hanya menunggu sebagai pemandu. B adalah bertanggungan melakukan jenayah rompak seperti A sebagaimana niat bersama melakukan jenayah berkenaan.
Pendakwaan perlu membuktikanbahawa wujudnya antara OKT satu pra perancangan bersama untuk melakukan jenayah tersebut. Pra Perancangan ini tidak perlu wujud jauh masa sebelum jenayah dilakukan tetapi boleh timbul pada masa jenayah dilakukan dan boleh dilihat sudut sumbangan dan tindakan pihak-pihak OKT dalam melakukan jenayah berkenaan.
Niat bersama ini perlu ada dalam persama di minda dalam melakukan jenayah itu secara bersama. Ia bukan sekadar perlu ada pra perancangan bersama sahaja untuk menjadikan OKT wujudnya niat bersama tetapi pendakwaan perlu buktikan melalui keterangan langsung atau mengikut keadaan bahawa OKT mempunyai niat bersama untuk melakukan jenayah itu secara bersama sebagaimana jenayah dalam pertuduhan. OKT juga mengambil bahagian dan melakukan jenayah berkenaan sebagaimana pra perancangan bersama ke atas jenayah berkenaan.
Rujuk:
PP v. Tee Chih Wei & Other Appeals [2017] 3 MLRH 59
Public Prosecutor v Azilah bin Hadri & Anor [2015] 1 MLJ 617
PP v. Mohd Sapawi bin Ab Talib & Ors [2021] 2 MLRH 416)
Nota: Semoga panel Mahkamah Persekutuan bersama saya hari ini. Tipis pun okay la!


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►