Thursday, April 14, 2022

[1181.22] KEPENTINGAN AWAM


Dalam menjatuhkan sebarang perintah yang bersesuaian dengan kanak-kanak, faktor utama yang perlu dipertimbangkan oleh Mahkamah adalah faktor kepentingan awam.
Adalah jelas bahawa kepentingan awam bukan hanya tercapai apabila hukuman yang berat dikenakan kepada sesuatu kesalahan yang telah dilakukan, tetapi dalam kes yang bersesuaian, kepentingan awam turut tercapai sekiranya hukuman/ perintah tersebut berjaya menginsafkan pesalah dan mengubah pesalah ke pangkal jalan yang betul.
Mahkamah juga berpendapat bahawa kepentingan awam adalah satu konsep yang amat luas dan fleksibel, dan sama ada kepentingan awam telah tercapai apabila sesuatu hukuman/ perintah dijatuhkan dalam sesuatu kes adalah bergantung kepada fakta kes itu sendiri.
Mahkamah perlulah mengambil kira sama ada jenayah yang dilakukan kanak-kanak tersebut adalah serius dan tidak boleh dipulihkan lagi. Dengan keadaan sedemikian, Mahkamah boleh memerintahkan hukuman pemenjaraan atau kemasukan ke sekolah Henry Gurney mestilah sebagai langkah terakhir (last resort) sekiranya pesalah kanak-kanak tersebut tidak dapat dipulihkan melaiui langkah-langkah lain. Mahkamah seharusnya mengambil kira rekod bersih Kanak-kanak dalam menentukan perintah yang bakal dijatuhkan terhadap Kanak-kanak tersebut.
GAMBAR SEKADAR HIASAN
NUR ZAHIRAH BAHARI
010-9647961


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►