Tuesday, October 12, 2021

[983.21] MESYUARAT AGUNG LUAR BIASA (EGM)


Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) adalah mesyuarat yang diadakan oleh syarikat atau organisasi untuk membincangkan hal-hal yang memerlukan perhatian segera para eksekutif kanan dan lembaga-lembaga pengarah. Semua perkara yang dibincangkan semasa EGM dianggap istimewa. Sebagai contoh, pemecatan eksekutif tertinggi atau pemecatan pengarah syarikat atau perlantikan pengarah baru syarikat adalah merupakan agenda mesyuarat agung luar biasa. EGM juga dipanggil sebagai mesyuarat agung khas/mesyuarat kecemasan.
Sebelum memanggil EGM, dewan pengarah menyelesaikan keputusan yang akan dibincangkan oleh ahli dan pemegang saham dalam mesyuarat. Para anggota harus diberitahu mengenai usul dan kepentingannya terlebih dahulu agar mereka dapat menyelidik perkara tersebut dan menyampaikan pendapat dan/atau kebimbangan mereka secara berkesan dalam pertemuan EGM tersebut.
Undi diberikan oleh ahli demi kepentingan pemegang saham dan syarikat, dan hasilnya akan diumumkan. Anggota yang tidak dapat menghadiri EGM boleh menyerahkan kuasa suara mereka kepada anggota lain, yang dikenali sebagai "proksi".
EGM hanya dapat dipanggil untuk agenda khusus atau situasi krisis yang memerlukan perhatian segera dari para anggota, sementara Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) dipanggil untuk urusan biasa atau khusus.
AGM diadakan oleh syarikat dalam tempoh sembilan bulan dari akhir setiap tahun kewangan untuk membincangkan pelbagai perkara dalam perniagaan dengan para anggota/pekerja, sementara EGM tidak mempunyai syarat tersebut dan boleh diadakan pada hari cuti kebangsaan dan di luar waktu perniagaan.
Nota: Gambar sekadar hiasan
Oleh,
Nur Zahirah Bahari
0109647961


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►