Monday, October 15, 2018

[311.18] SELESAI MASALAH MELALUI PERBINCANGAN


Perbincangan satu alternatif kepada pertikaian. Dalam perundangan ada proses mediasi dan juga arbitrasi yang lebih mesra kepada perbincangan.

Sebelum proses perundangan juga, perbincangan boleh dibuat di peringkat dengan peguamcara atau setiap pihak melantik peguam. Jika capai satu persetujuan, boleh dibuat perjanjian dan dilaksanakan perjanjian tanpa melibatkan mahkamah ataupun proses perundangan yang rumit.

Masalahnya adalah tolak ansur dan profesionaliti peguamcara. Ada peguamcara lebih mahukan litigasi dengan kos lebih tinggi. Ada peguamcara mahukan keadilan dan penyelesaian yang segera dan memuaskan hati semua pihak.

Begitu juga dengan anakguam. Ada yang mahukan lebih. Tamak erti kata lain. Ada yang mahukan keadilan dan tidak memikirkan kebendaan semata-mata. Ada pula yang tidak boleh berkompromi dalam isu-isu sampingan seperti kos peguam, kos perlaksanaan dan sebagainya.

Kalau semua boleh bertolak ansur, keadilan bukan sukar nak dilaksanakan sehingga banyak masalah terutama isu keluarga menyukarkan pihak Mahkamah. Malah apa jua keputusan mahkamah akan memberikan impak negatif kepada hubungan kekeluargaan itu.

Hari ini klien-klien bersetuju kepada cadangan peguam kami dan semua berpuashati. Kos peguam tidak banyak. Mahkamah tidak pening kepala. semua happy dan bahagia.

Ini bukan terhad kepada masalah tanah, kekeluargaan dan litigasi sahaja tetapi juga kepada isu rumah tangga. Semua masalah ada jalan keluar dengan baik. Tidak semestinya diakhiri dengan pengakhiran yang negatif dan memecahkan keluarga itu.

Semoga semua baik-baik.

NOTA: Ada meeting dan konsultansi daripada pagi lagi di pagi sabtu. Esok kerja di Mahkamah di pagi ahad. Mudahkan urusan semua orang setakat mampu.
 — at Hisham Nazir & Cronies.

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►