Saturday, March 19, 2011

Siapa Tentukan Kita Cantik Atau Tidak?



Semua perkara dikatakan abstrak kerana setiap orang mempunyai citarasa tertentu dalam menentukan suatu nilai ke atas sesuatu. Bagus dan lawak video terbaru daripada mat lufti yang mengenengahkan isu cantik.

Dalam isu ini kita terlupa sebenarnya pemanduan akal kita banyak di monopoli oleh persekitaran baik daripada kesan masyarakat dan cara hidup mereka dan juga kesan daripada iklan dan media yang sering menjadi hidangan akal kita.

Mereka yang menentukan secara tidak langsung cara pemikiran kita dan kekadang kita alpa yang akal kita sendiri menepis syariat dalam menentukan sesuatu nilai. Kita sering menegakkan sesuatu yang silap dan salah dalam sudut syariat sebagai benar kerana media menyatakan ia sebagai kebiasaan dan harus. Maka masyarakat mengikutinya dan majoriti tindakan akan menjadikan ia sebagai adat yang menjadikan ia kebiasaan atau harus dalam sesuatu kehidupan sedangkan syariat mengatakan haram. 

Secara tidak sedar, akal dikuasai sepenuhnya oleh persekitaran.






Tetapi apa yang lebih penting, bagaimana kita mencorakkan akal kita adalah bergantung kepada pilihan kita sendiri. Bagaimana memilih hiburan, cara hidup, sosial bermasyarakat dan rakan menjadi tunjang kepada akal kita dan bagaimana ia berfungsi dari sudut penilaian kita dalam bentuk syariat.

Dalam membentuk abstrak itu, bagaimana pembentukan agama anak-anak kita?

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►