Thursday, April 17, 2008

Seksyen 51A Kanun Acara Jenayah

Ini pula persoalan baru mengenai penggubalan beberapa peruntukan undang-undang mengenai undang-undang jenayah. Apa bezanya pengubalan Seksyen 51A KAJ kini dan sebelumnya?

Persoalan yang sama pernah dilontarkan oleh seorang pelajar undang-undang UIA. Namun, maaf kepada beliau kerana tidak dapat ditemuramah atas jadual kerja yang padat.

Sebelum KAJ diinovasikan oleh Parlimen dan menggubalkan Seksyen 51A KAJ tersebut, rata-rata mendengar dan mencemuh peguam selaku pihak yang sering menangguhkan kes di Mahkamah yang Mulia sekaligus menyatakan peguam yang banyak menyumbang ke arah kelewatan terhadap keadilan terutama kes jenayah. Antara alasan yang biasanya didengar atau diutarakan sebagai 'rayuan' untuk menangguhkan kes adalah;

(1) Tiada peguambela & tidak berkemampuan untuk mengupahnya;
Dalam soal ini pihak Mahkamah dan Biro Bantuan Guaman sepatutnya lebih menekankan keberkesanan sistem yang ada. Selebihnya bergantung kepada sikap OKT kerana banyak disebabkan oleh OKT juga yang kedekut dan tidak berusaha untuk mengubah sikap.

(2) Representasi masih tidak berjawab oleh Jabatan Peguam Negara;
Secara praktikalnya apa jua permohonan repsentasi akan mengambil masa 4-7 bulan (berdasarkan pengalaman) untuk diputuskan oleh pihak Jabatan Peguam Negara. Secara relatifnya, jika Mahkamah yang Mulia memberikan tarikh Sebutan biasa bagi membolehkan jawapan representasi diterima, maka 4-6 tarikh Sebutan akan terus bertangguh.

(3) Dokumen yang dimohon masih tidak diserahkan kepada peguambela; Secara amnya (sebelum penggubalan Seksyen 51A KAJ), terdapat beberapa dokumen yang sepatutnya diserahkan oleh pihak Pendakwaan kepada pihak OKT atau melalui Peguambelanya. Secara logik, bagaimana perbicaraan boleh diteruskan dan persediaan boleh dibuat oleh pihak Pembelaan /OKT sekiranya dokumen enggan diserahkan. Secara praktikal, terdapat banyak kes yang mana pihak OKT direman sehingga 3-4 tahun tanpa memperolehi sehelai dokumen pun daripada pihak Pendakwaan. Malah lebih menyedihkan apabila OKT direman dengan lebih lama dan menangguhkan perbicaraan secara berterusan oleh pihak Pendakwaan dengan alasan pihak OKT tidak diwakili Peguambela sedangkan pihak Pendakwaan sedar OKT direman dan terus "menipu" OKT walhal OKT boleh diberikan peluang bela diri sendiri. Sebenarnya, jarang pihak Pendakwaan bersedia. Dokumen pun belum serah.... Alahai...

(4) Peguambela atau pihak pendakwaan sibuk/cuti/kursus; Surat penangguhan oleh peguambela sering dilihat antara sebab keadilan dilewatkan (justice delay) sedangkan melalui pengalaman Kawe, pihak Pembelaan lebih banyak memohon penangguhan berbanding pihak Peguambela. Antara alasan pihak Pendakwaan;

  • Kursus;
  • Seminar;
  • Ada Perbicaraan lain (sedangkan tarikh dipersetujui bersama);
  • Konvensyen;
  • Cuti Kecemasan;
  • Cuti (tapi tidak dimaklumkan kepada pihak Peguambela, sedangkan tarikh dipersetujui bersama);
  • Cuti Bersukan "Main Bola" ( Jangan gelak! alasan tersebut pernah digunakan bagi tangguh kes)

Bagi mengelakkan kelewatan keadilan dan mempercepatkan proses keadilan terutama kepada kes-kes reman, Seksyen 51A KAJ adalah satu tindakan yang sesuai.

Di bawah peruntukan in, pihak Pendakwaan mempunyai beban bagi membekalkan apa jua maklumat, fakta dan dokumen yang berkaitan dengan pertuduhan yang bakal dirujuk dan digunakan semasa bicara. Pembekalan dokumen ini memberikan lebih keadilan kepada pihak Pembelaan yang mana boleh melihat kes dengan jelas apabila kesemua fakta dan dokumen berada di tangan seterusnya boleh memohon kepada pihak Jabatan Peguam Negara menarik balik pertuduhan sekiranya kes tidak kukuh. Tetapi adakah dokumen ini membantu kepada representasi pihak pembelaan?

Jawapannya "TIDAK". Sebabnya pembekalan dokumen amat LEMBAB dan boleh dikatakan pihak OKT direman 3-4 tahun juga masih belum mendapat dokumen bagi kes mereka walaupun di bawah peruntukan yang sedia ada.

Maka kedudukan dan tindakan pembelaan dalam memberikan representasi kepada Peguam Negara sebagai pertimbangan tidak memberikan apa jua perbezaan kepada penggubalan Seksyen 51A KAJ secara praktikal walaupun ia sepatutnya mengubah segalanya.

Kegagalan pembekalan dokumen tersebut juga boleh disimpulkan secara tersirat bahawa pihak Pendakwaan tidak akan menggunakan maklumat, fakta mahupun dokumen yang tidak disertakan tersebut. Tetapi pihak Pendakwaan kebanyakan masih berprinsip "nak menang" berbanding berpegang ke arah keadilan apabila tidak kesemua dokumen akan diserahkan kepada pihak Peguambela atas alasan kebimbangan akan menggugat kes pendakwaan pada mana-mana tahap berbanding memikirkan ke arah keadilan. Malah pihak Pembelaan amat "nakal" apabila diserahkan dokumen-dokumen yang asas (kecuali tambahan gambar kes) , mereka meletakkan klausa kecil di bawah tanpa menyatakannya kepada pihak Pembelaan mahupun OKT bahawa

"dokumen-dokumen tersebut dan tidak muktamad, dan pihak Pendakwaan akan menggunakan mana-mana dokumen tambahan sekiranya perlu"

Klausa ini tidak relevan dan selaras dengan Seksyen 51A KAJ. Maka penggubalannya satu kerja sia-sia apabila pihak Pendakwaan tidak membantu ke arah keadilan dalam membantu pihak Mahkamah yang Mulia. Walhal, hanya dokumen yang melibatkan kepentingan awam sahaja yang tidak boleh diserahkan kepada pihak Pembelaan. Tetapi sebaliknya berlaku, (1) Lambat Serahan (2) Dokumen dipilih-pilih.

Orang tanya; Adakah pernyataan saksi diperolehi? Jawapannya; Tidak. Mereka ada alasan berbuat sedemikian bagi kepentingan dan keselamatan saksi tetapi bagaimana dengan fakta mengenai pernyataan saksi?

Sekiranya dokumen, fakta dan maklumat adalah perlu diserahkan kepada pihak Pembelaan sebelum pembicaraan, Adakah pihak Mahkamah yang Mulia boleh membuang kes (dibebaskan tanpa dilepaskan- DNAA) sekiranya gagal serah?

Jawapannya masih menjadi budi bicara Mahkamah yang Mulia tetapi secara praktikalnya, Mahkamah tidak mengambil endah sangat mengenai kegagalan dan budaya kerja negatif pegawai kerajaan sebegitu. Seterusnya tarikh baru akan diberikan. OKT akan berada di penjara (reman) pada tempoh yang lebih lama. Jaminan terlalu tinggi bagi faktor ekonomi keluarga OKT. Maka OKT terus menjadi mangsa.

Secara tersurat, pihak pendakwaan terus mengganggap dan meletakkan tanggapan OKT adalah pesalah dan perlu dilayan sebagai pesalah.

Masih ingat kes di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya baru-baru ini apabila Hakim Nurmala Salim melepaskan seorang remaja yang menghabiskan masa reman selama 4 tahun atas pertuduhan rogol?

Beliau dilepaskan apabila keterangan dan laporan perubatan menunjukkan mangsa adalah dara. Maka mustahil pernah dirogol. Bukankah laporan perubatan adalah satu dokumen asas yang perlu dibekalkan walaupun tanpa penggubalan Seksyen 51A KAJ. Tetapi kenapa ini masih terjadi? Jawapannya:

  • Pihak Pendakwaan mengambil jalan mudah tanpa mengira keadilan kepada pihak individu awam yang akan didakwa seterusnya mendakwa dengan tanpa bukti yang kukuh. Dalam erti kata lain, pihak Pendakwaan tidak merujuk kepada Kertas Siasatan dan dokumen keseluruhannya sebelum memutuskan bagi meneruskan pertuduhan;
  • Siasatan tidak pernah dijalankan secara terperinci dan konklusi sering dibuat sambil lewa;
Cakap begitu senang tetapi sekiranya Seksyen 51A KAJ tidak diaplikasikan dengan baik oleh pihak pendakwaan mahupun Mahkamah yang Mulia dengan tegas, maka OKT akan terus dianiaya oleh perundangan itu sendiri selain menjadi mangsa cemuhan masyarakat. Seterusnya hilang prinsip perundangan yang pertama "Seorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya".


Adakah pelaksanaannya akan berkesan? Buat masa ini, TIDAK dan bukan salah perundangan, tetapi sikap.

5 komen:

Anonymous said...

wow...i am so happy to find another law blog in Malaysia. Thanks for dropping by my law blog. Since our offices are in Puchong, perhaps we could meet for lunch one day.

SH said...

TQ eddie for drop by.. My office behind the maybank..

m.sukri said...

Sekali baca dah tau 'bias' nya blog awak..klu btul u org lama..u should know what i'm talking about..

SH said...

m.sukri: Itu jawapan apa alasan sudut DPP. Sudut Peguambela dan Mahkamah belum lagi. Jangan emosi Puan, sekadar berkongsi pengalaman lama. Situasi berubah ketara. InsyAllah

Pewaris Seni Lama said...

saya membaca dengan teliti..terima kasih sudi berkongsi..haa pantun

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►