Friday, August 28, 2020

[674.20] PAKCIK - ANTARA PUSAKA & TANGGUNGJAWAB





Bila teringat kes Arwah Abam, teringat tradisi masyarakat kita yang kini jarang didengar. Dalam bab kematian isteri, ambil adik disebut 'ganti tikar'. Kalau kematian suami, tak pasti apa disebut bila kahwinan ipar wanita.
Masyarakat Melayu antara lain pernah menekankan perkahwinan sebegini. Kenapa?
Kerana apabila kematian adik lelaki atau abang, kemungkinan ada antara mereka menerima pusaka adik/abang mereka atau tidak menerima kerana ada penghalang. Sebagai contoh, tiada harta atau adanya anak lelaki sebagai asabah.
Namun, tanggungjawab datuk dan/atau pakcik ke atas anak saudaranya (belah abang/adik lelaki seibu sebapa) sebagai wali masih wujud.
Makan, pakai, kesihatan, pendidikan, tempat berteduh dan lain-lain keperluan adalah atas 'kepala bana' pakciknya. Atau datuk kalau masih ada datuk.
Bila bab harta semua nak gaduh. Bab nak bagi keperluan anak saudara, semua senyap. Keadaan ini dah jadi biasa dan tidak janggal dalam masyarakat melayu. Tanamkan sifat malu dan fahamkan tanggungjawab.
Nak senang, ikut kebiasaan orang melayu lama. "Senang-senang kao kahwin sahaja dengan kakak ipar, jaga anak saudara sekali"
Nota: Tumpang lalu orang Perlis. Abam dari Kedah drive ke Perlis dan nak ke Kedah naik Ferry. Mak Yam mana..
@ Mangrove Forest Langkawi

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►