Saturday, May 25, 2019

[372.19] RAKAMAN VIDEO DI DALAM MAHKAMAH MALAYSIA


RAKAMAN VIDEO DI DALAM MAHKAMAH MALAYSIA
Pertama, rakaman #video tidak dibenarkan di dalam #Mahkamah #Malaysia. Tiada peruntukan untuk membenarkannya. Jadi, ingat balik kenapa selama ini tiada prosiding dalam Mahkamah masuk TV ataupun gambar di dalam Mahkamah masuk surat khabar.
Secara automatik kita boleh kata apa jua dok canang di media sosial kononnya nak muatnaikkan prosiding secara live hanyalah satu tindakan bermotifkan politik yang mereka tidak tahu akan anggukkan kepala dan salahkan Mahkamah.
Kedua, Mahkamah sendiri ada sistem rekod visual/video yang mana telah di implemenkan semasa Ketua Hakim Yang Amat Arif Tun #Azmi. Perlaksanaan menelan belanja besar itu untuk memastikan keadilan dalam Nota Keterangan dan boleh digunakan terhad kepada #prosiding mahkamah sahaja. Kami panggil #CRT.
PIhak yang berkaitan boleh membeli dengan kos RM10 dan membuat #transkrip penuh bagi tujuan pengendalian kes berkenaan. Tiada kebenaran dipamerkan / tayangan kepada umum bagi mengelakkan prejudis atau salah faham. Hanya terhad kepada yang berkaitan.
Namun pihak awam masih boleh melihatnya secara tertutup dan juga menyiarkan transkrip. Dulu ada akhbar menyiarkan transkrip soal jawab semasa prosiding di dalam Mahkamah. Tak perasan eh..
Kes berkaitan politik.
komen berbaur politik
Tindakan pun untuk politic millage
Bagilah peluang penulisan yang berhemah bagi membimbing orang awam. Silap-silap Mahkamah pulak disalahkan.

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►