Friday, April 7, 2017

TUNTUTAN SIVIL BAGI TINDAKAN JENAYAH TIPU, PECAH AMANAH DSB



Kerugian kewangan atau keuntungan atau tuntutan gantirugi disebabkan tindakan jenayah boleh dibuat melalui tuntutan sivil sebagaimana ditetapkan prosidingnya.
Kebanyakan tuntutan dibuat atas ekoran tindakan jenayah seperti tipu, perdaya, pecah amanah malah jenayah-jenayah yang terjadi akibat kecuaian termasuk rogol sebagai contohnya.
Tapi beban bukti tetap pada penuntut/plaintif untuk membuktikan kes tuntutannya sebagaimana digariskan dalam Akta Keterangan.
Apa yang agak ralat, sekiranya ada pengakuan atau liabiliti diakui atau diputuskan mahkamah, tindakan pendakwaan jenayah masih boleh diteruskan ke atas Defendan walaupun ada penyelesaian seperti pembayaran balik atau gantirugi sebagaimana dipersetujui kedua pihak.
Pada hemat saya, sekiranya ada penyelesaian sivil terlebih awal, pihak pendakwaraya agak tidak keberatan untuk tidak mendakwanya atas proaes pembuktian kelak kecuali pihak Plaintif / Pengadu yang bersungguh utk meneruskan pendakwaan jenayah, pihak pendakwaraya mungkin menggunakan kuasa budi bicaranya untuk mendakwa Defendan.
Terima kasih.
Hisham Nazir
Subang Jaya | Sungai Petani
+6013-9307961

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►