Wednesday, December 2, 2009

Kes Sivil Mengenai Isu Pertikaian Tanah Selesai Di Mahkamah Tinggi Hari Ini

Perjalanan ke Mahkamah Tinggi Kota Bharu agak leceh sedikit hari ini kerana hujan yang amat lebat semenjak semalam sehingga menyebabkan beberapa tempat dan laluan dinaiki air. Situasi ini bukan sahaja mengganggu kelancaran lalu lintas tetapi turut mengundang langkah berjaga-jaga beberapa pihak termasuk gangguan kepada perjalanan urusan seharian kerana kebimbangan aras air yang semakin meningkat.

Bagaimanapun, lega sedikit bila hari ini boleh dikatakan pertikaian di Mahkamah Tinggi mengenai satu pertikaian mengenai sekeping tanah antara beberapa penduduk sekampung dan ditambahkan lagi isu faraidh dan pewarisan yang masih tidak selesai. Semuanya dikatakan bermula daripada beberapa pihak tidak bersetuju pada perjualan asal beberapa bahagian tanah tersebut.

Penyelesaian dibuat melalui perbincangan dan persetujuan direkodkan di hadapan Yang Arif Hakim pada pagi tadi. Hanya 3 terma persetujuan dinyatakan dan kesemua pihak bersetuju melalui peguamcara termasuk saya yang menghadirinya bagi pihak Pemohon.

Sememangnya apa yang dimohon tidak semestinya itu yang kita bakal dapat mahupun target utama kita, tetapi matlamat dan rasional keputusan daripadanya adalah lebih penting.

Isu keadilan dan hak kepada pihak Pemohon terjamin dan diberikan hak sepenuhnya adalah di dalam lingkungan sebagaimana yang dimohon adalah suatu keutamaan. Selebihnya adalah bonus.




0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►