Monday, November 9, 2009

Rayuan Di Bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan Ditolak, Namun Hukuman Disingkatkan

Mahkamah Tinggi Hari ini menetapkan bagi memberikan keputusannya terhadap satu rayuan kepada sabitan dan hukuman yang dikenakan ke atas seorang pemuda atas kesalahan di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan iaitu rogol.

Hakim Bicara di Mahkamah Sesyen setelah mendengar kesemua keterangan saksi memutuskan pihak OKT adalah bersalah dihukum penjara selama 8 tahun dan 3 sebatan.

Pihak OKT merayu keputusan sabitan dan hukuman tersebut kepada Mahkamah Tinggi dan rayuan telah didengar sebelum ini sebelum menetapkan bagi keputusan pada pagi ini tetapi tiada hujahan tambahan daripada pihak Responden/Pendakwaan dan pihak Perayu/Pembelaan mengemukakan satu perintah Mahkamah Rayuan Malaysia sebagaimana yang diakujanji sebelum ini.

Mahkamah kemudianya telah menangguhkan keputusan pada jam 2.00 petang bagi mempertimbangkan alasan dan perintah yang dikemukakan oleh pihak Perayu/Pembelaan.

Mahkamah bagaimanapun memutuskan menolak rayuan OKT dan mengekalkan sabitan yang diputuskan oleh pihak Hakim Mahkamah Sesyen dan bagaimanapun mengurangkan hukuman penjara kepada 5 tahun sahaja berbanding 8 tahun sebelum ini dan hukuman sebat kekal.

Antara lain yang menjadikan alasan kukuh untuk Hakim Mahkamah Sesyen menyabitkan kesalahan adalah antara bukti kondom yang digunakan adalah positif dengan sperma OKT di dalam kondom tersebut manakala di bahagian luar terdapat cairan vagina dan 'sperma' yang diuji positif DNA milik mangsa.

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►