Tuesday, February 10, 2009

Janji ! Janji! Amanah!

Don't promise to what you can't give but give more than what you promise!


Ayatnya tak berapa ingat, cuma lebh kurang gitu lah. Ayat tu tergantung di pejabat guaman pertama aku jejaki selepas saya grade Master In Law.

Master saya dok sebut-sebut pasal benda tu. Saya angguk saja. Malas cakap banyak. Tapi dia pun cakap saja. Cakap tak serupa bikin.

Kekadang ini bukan dalam perniagaan sahaja tetapi dalam kehidupan seharian juga boleh diaplikasikan. Kan bagus kalau semua janji mampu ditunaikan. Agak mustahil untuk dilaksanakan cuma berhati-hati bila berjanji kerana janji ada yang akan tergadai. Harta. Kepercayaan dan juga peluang.

Rakan-rakan saya masih dok fikir meroyan saya pasal Perak belum hilang. Jangan risau, bab meroyan tu dah sembuh dan ditawarkan dengan serapah jambu batu dan sirih pinang. Disembur ke muka pulak, Mahu tak sembuh!

Kematian ADUN PAS Perak dan perletakkan jawatan ADUN Kedah diratapi dan mengecewakan tetapi sedikit sebanyak memberikan harapan baru dalam melihat senario kepercayaan rakyat dalam dunia politik Malaysia.

Cuma aku tertarik dengan si ADUN Kedah ni, asyik bertanda je dahinya. Walaupun kulit aku agak gelap tetapi kami bukan saudara. Tanda di dahinya buat saya berfikir kembali apa yang pernah dikatakan oleh seorang peguam senior bahawa beliau suka cari yang beragama sebagai staff beliau tanpa mengira apa agamanya.

Menurutnya itu antara petua bagaimana pejabatnya 'selamat' sentiasa. Beliau pernah tekankan pada saya, kalau mereka ini beragama, maka tiada korupsi, duit hilang, pembaziran, rasuah, makan gaji buta dan sebagainya. Hati senang, duit masuk!

Kepada semua parti politik, sila cari calon yang beragama!. Walaupun Perak dan Kedah bukan negeri saya, InsyaAllah dengan adanya Yang Berhormat yang beragama, maka senang saya ke sana nanti. Jalan pun elok. Korupsi kurang, pening kepala pun kurang pada rakyatnya. Goreng pisang pun tak naik harga!


0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►