Wednesday, October 26, 2022

[1298.22] CONTOH KEADAAN YANG MENUNJUKKAN SESEORANG TERTUDUH MEMANDU SECARA MELULU ATAU BERBAHAYA SEHINGGA MENYEBABKAN KEMATIAN ATAU KEMALANGAN


Mahkamah Rayuan di dalam kes Ng Beng Kok v. PP [2017] 4 MLRA 59; [2017] 7 CLJ 157 telah menyatakan dengan jelas bahawa Akta Pengangkutan Jalan 1987 tidak memperuntukkan definisi memandu secara berbahaya. Persoalan jelas dalam membuktikan kesalahan di bawah anggota ketiga s 41(1) APJ 1987 adalah ringkasnya, sama ada Tertuduh memandu kenderaan bermotor dengan jalan secara berbahaya, iaitu, berbahaya terhadap orang lain yang mungkin dijangka secara munasabah berada atau berhampiran jalan raya dengan mengambil kira semua keadaan (termasuk sifat, keadaan dan saiz jalan, dan jumlah lalu lintas yang atau mungkin dijangka berada di atasnya. jalan). Dan, jika ya, adakah Tertuduh dengan itu telah menyebabkan kematian orang lain.
Contoh keadaan adalah seperti wujudnya terdapat kandungan dadah dikesan dalam air kencing dalam badan Tertuduh pada waktu kemalangan, rujukan kepada laporan post mortem (contoh: koyakan pada kocek seluar Tertuduh yang mengandungi dadah), saksi bebas dikemukakan bagi menyokong kenyataan-kenyataan bahawa Tertuduh telah memandu secara melulu atau berbahaya dan laporan Puspakom berhubung kenderaan yang dipandu atau dibawa Tertuduh yang mengesahkan terdapatnya kerosakan yang menjurus kepada pertuduhan terhadap Tertuduh.


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►