Monday, October 15, 2018

[309.18] BERTOLAK ANSUR ITU BAGUS KEPADA KEADILAN



Rakan Peguam maklumkan saya beberapa minggu lepas kes rayuan Plaintif ditolak dengan kos. Satu tuntutan hutang yang dipertikaikan amaunnya. Bila klien mengakui setakat mana berhutang dan sedia menyelesaikannya, pihak lawan enggan. Sekadar kaunsel kecil.

Pihak kami menang kes semasa di mahkamah rendah dan kini di peringkat rayuan.

Pada satu ketika, pihak lawan terlewat dalam melaksanakan arahan peruntukan dan mahkamah. Tapi kami merujuk kpd anakguam dan nasihatkan "kita lawan merit kes dan tidak perlu kepada isu teknikaliti yang terlalu remeh"

Mungkin klien pun sedar dia berhutang cuma rakan Plaintif kehendakan amaun lebih jauh besar daripada nilai sebenar, dia kata "okay. Kita lawan gentlemen"

Peguam lawan pun berterima kasih. Biar tidak menjadi kawan sebaik mana, kami rasakan sikap bertolak ansur dan membuka ruang kepada keadilan sebenar adalah satu dakwah dan wajah baik sebagai peguam muslim. 

Dengan keterangan dan ekshibit serta hujahan yg ada, kami tetap menang kes. Bukan kerana kami lebih baik daripada mereka tetapi mungkin kedua-dua mahkamah sependapat dengan kami pada kes ini.

Banyak kes kami buat dan lalui, semuanya bergantung kpd klien. Tetapi klien juga bergantung kpd nasihat peguam. Menjadi hak mereka untuk lawan kes sudut merit fakta dan teknikal perundangan tapi janganlah terlalu dilihat hilangnya tugasan peguam untuk memberikan hak bicara dan keadilan kepada semua pihak dan sudut.

Pada akhirnya kita kena faham peguam hanya membawa ketengah isu tertentu dalam memberikan gambaran hak dan kebenaran serta mencari jalan penyelesaian terbaik bagi keadilan pihak-pihak.

Akhirnya kita faham bahawa "we handling our clients' problem and not our problem"

Esok-esok kita jumpa lagi di Mahkamah. Takkan nak masam muka.

"Send my regards tu Cik Hisham" kata lawyer lawan

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►