Thursday, May 3, 2012

Kes Jenayah - Hati Ibu Kasar Sayangkan Anak



Setiap kali kes jenayah melibatkan anak muda. Tersentuh hati melihat kasih ibu pada anak. Hancur harapan ayah tetapi usaha takkan henti bagi memberikan peluang kedua buat anak. Ibu tetap anaknya terbaik bagi memujuk hati bahawa anaknya khilaf akibat bersebab.

Ibu tak henti menangis mengenangkan anaknya di dalam reman bersama penjenayah tegar mahupun pembuli. Kasih ibu membuat tidur mata terbuka. Wajah anak terbayang setiap masa.

Masa yang dibenarkan tercegat di Penjara bagi melawat anaknya. Tiada erti sibuk dan masa terhalang. Selagi boleh, wajahnya dipampang buat sandaran motivasi.

Miskin bukan menghalang mencari dan mengadai harta berbaki bagi mendapatkan kebaikan untuk si anak. Kos peguam dan kos ke sana-sini bukan menjadi halangan biarpun mencari rezeki dalam menangis. Padanya anak diutamakan. Biarpun si anak itu adalah anak yang biasa meninggi suara padanya. Biarpun anak itu yang biasa ringan mencuri hasil peluhnya bagi rokok dan dadah. Biarpun anak itu meluatkan masyarakat dan sentiasa dileternya, 

            "anak itu anakku, aku ibunya. Apa yang baik akan akak usahakan" kata si ibu kepada Uichi Gaban.

Sejauh mana kita si anak?

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►