Sunday, December 27, 2009

Mekanik Dibebaskan Daripada Pendakwaan Memiliki Dadah

Kuala Lumpur: Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari membebaskan seorang mekanik yang ditahan dan didakwa pada tahun lepas atas memiliki dadah di bawah seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya.

Mekanik yang bertugas di Segambut tersebut hadir berseorangan apabila memaklumkan peguambela Hisham Nazir bagi pihak Biro Bantuan Guaman Jawatankuasa Peguam Kuala Lumpur terpaksa menghadiri kes bicara bagi satu kes jenayah bunuh di Mahkamah Tinggi Ipoh, Perak.

Beliau juga dimaklumkan oleh peguambelanya bahawa satu surat penangguhan telah dihantar tetapi tiada di dalam rekod Mahkamah yang Mulia. Antara alasan yang dipohon penangguhan ialah peguambela terpaksa hadir bagi kes bicara di bawah seksyen 302 Kanun Keseksaan di Mahkamah Tinggi Ipoh;

Pihak pembelaan juga masih tidak menerima apa jua dokumen di bawah seksyen 51A Kanun Acara Jenayah sehingga tarikh pembicaraan tersebut dan juga satu representasi telah dibuat kepada pihak Peguam Negara atas alasan dadah tersebut ditemui bersama rakan jenayah OKT dan rakan jenayah OKT tersebut telah mengakui pemilikan tersebut dan dijatuhi hukuman atas sebab pengakuan tersebut.

Setelah meneliti kes tersebut dan saksi juga tidak hadir bagi kes bicara tersebut, Mahkamah memutuskan untuk membebaskan tanpa melepaskan OKT.

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►