Sunday, November 15, 2009

Sistem Baru Di Mahkamah Rendah Kuala Lumpur

Mahkamah Kuala Lumpur pada awal November 2009 telah menjalankan satu sistem baru kepada Mahkamah Rendahnya yang mana kini pihak peguam mahupun Defendan yang tidak diwakili oleh peguamcara perlu menghadiri Mahkamah di hadapan Pendaftar tanpa perlu hadir ke Mahkamah asalnya.

Kawan saya ada maklumkan bahawa hari itu ada wakil pihak Kehakiman hadir ke Mahkamah Kuala Lumpur dan melihat ia sebagai sistem yang efektif. Namun bagi saya dan hampir 99.99% melihat ia sebagai "drastic and stupid". Bukan dari sudut idea tetapi dari sudut pelaksanaannya.

Seawal jam 1.30 atau 2.00 petang pihak peguam mahupun Defendan perlu hadir ke pejabat Pendaftaran Mahkamah Majistret dan Sesyen di tingkat B1, Mahkamah Kuala Lumpur yang mana satu kawasan "segi tiga bermuda" bagi Mahkamah Kuala Lumpur kerana satu-satunya kawasan yang tiada coverage telefon. Kalau Defendan nak cari peguam Plaintif pada masa tersebut, "I am sorry lah nyer!"

Peguamcara memenuhi ruang pejabat pendaftaran Mahkamah Majistret dan Sesyen yang mampu memuatkan 100-150 orang. Berita baiknya, saya tidak pernah ruang tersebut dipenuhi atau dihuni melebihi 10 pada satu masa sehingga sistem ini dilaksanakan.

Di situ, peguamcara akan mengambil nombor giliran dan ini akan mengambil masa 1- 3 sebelum nombor tersebut dipanggil. Bila dipanggil, masalah dan kerja anda belum selesai kerana fail tiada dengan kaunter tersebut. Itu alasan yang dimaklumkan oleh mereka. Maka setakat prosiding kecil untuk menjawab Afidavit sekalipun, hatta anda ditugaskan untuk menyebut untuk pihak yang satu lagi, anda akan diberikan nombor satu lagi yang mana peguamcara akan menunggu pula di luar pejabat pendaftaran tersebut bagi hadir ke hadapan Pendaftar. Ada kawan panggil ini sebagai "pasar malam". Kenapa?

Di luar pejabat ini kami akan menunggu selama 1-2 jam lagi. Ia bukan berkenaan giliran tetapi yang mana fail diperolehi terlebih dahulu. Maka rasanya amat tidak efektif untuk membazirkan masa ini untuk satu proses yang mengambil 5-15 saat sahaja untuk mengambil tarikh sebutan.

Sistem tradisional sebelum ini di hadapan jurubahasa hanya mengambil masa 10-30 minit sahaja tertakluk kepada berapa panjang barisan yang ada. Namun yang lebih penting, walaupun peguam terpaksa berlari sedikit ke mahkamah -mahkamah yang berbeza, tetapi pihak peguam mampu menguruskan masa mereka di Mahkamah dengan lebih baik mengikut prioriti dan objektifnya.

Sistem yang diadakan ini saya melihat ia baik untuk mengelakkan korup dari pelbagai sudut mahupun memberikan ruang kepada pihak Mahkamah untuk menjalankan pembicaraan penuh tanpa gangguan seterusnya memberikan peluang pelupusan kes dengan lebih cepat.

Tapi sistem yang ada patut di perbaiki kerana masa adalah penting dan bukankah peguam yang sama mungkin akan terlibat dengan mahkamah lain dalam perbicaraan.. macam mana nak lari atas tu?

1 komen:

Anonymous said...

sistem baru sokmo kerajaan ni kalau tukar kepala... tak kiro parti mana

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►