Thursday, January 22, 2009

Pertahankan Pendirian Pada Sunnah

Aku amat tercabar apabila budak pondok baru-baru ini sanggup tidur 2 malam dalam penjara semata-mata enggan membayar RM90 sebagai denda tidak memakai topi keledar sebaliknya memakai serban yang menjadi asas seragam dan pakaian pelajar pondok.

Ada orang kata sinis di Kuala Lumpur bahawa mungkin budak itu tiada duit untuk membayar denda. Ada polis yang boleh bayarkan untuknya. Ada lebih ratusan pelajar pondok yang menunggu di luar Mahkamah bagi mendengar keputusan. Kalau RM1 seorang. Bukan bayar denda, boleh siap boleh makan Ayam Percik Yati lagi. Itu tak campur dengan ahli politik dan lain-lain orang yang hadir memberi sokongan.

Aku tercabar apabila kita yang tua bangka ni pun nak lekat kopiah sebagai sunnah yang paling kecil pun jarang sangat nak dibuat. Malu lah kononnya. Salam jauh sekali pada yang tidak dikenali. Benda remeh tetapi bila tidak diamalkan maka ia dilihat sebagai benda besar dan memberi kesan negatif kepada perkembangan Islam yang sebenar. Malah bila buat nampak pelik pulak sedangkan itu yang sepatutnya. Cubalah bagi salam, kalau yang faham Islam baguslah.. silap hari depa kata awak tu gila bagi salam kat orang tak kenal.

Orang PAS macam Husam Musa yang dok canang nama sendiri di merata board kat Kelantan pun tak lekat kopiah. Selain dia ada lagi orang PAS lain, depa pun tak malu dengan TG Nik Aziz yang dok kerusi paling besar di Kelantan dan berjaya mentadbir Kelantan dengan baik pun pakai kopiah dan serban. Lepas ni kalau orang segan nak amalkan satu sunnah Rasullullah SAW sekali pun benda kecil, tak tahu la nak kata. Kata-kata ni aku bagi kat aku dulu... Esok gi sembahyang jemaah nyer! kopiah mana! Kopiah! Mana?




0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►