Friday, July 11, 2008

Seksyen 51A Kanun Acara Jenayah- Dulu & Kini

Dulu dokumen yang digunapakai dalam perbicaraan jenayah tidak diberikan kepada pihak Pendakwaan kecuali beberapa dokumen asas sahaja. Maka wujudlah situasi kejutan setiap kali bersidangnya Mahkamah bagi pembicaraan kes jenayah tersebut. Kejutan demi kejutan daripada kedua-dua pihak dalam suatu permohonan akan memberikan kesan kepada perjalanan pembicaraan kes jenayah tersebut seterusnya melambatkan lagi pembicaraannya.

Mana tidaknya, setiap dokumen yang ditenderkan, maka strategi akan berubah dan diubah. Sesuatu keperluan perlu dibuat dan ditambah oleh pihak Pendakwaan atau Pembelaan. Ini ditambah lagi dengan bantahan daripada pihak lawan samada pihak Pendakwaan atau pihak Pembelaan. Mahkamah selaku Orang Tengah tersepit dan mahu tak mahu terpaksalah mengawal keadaan.

Keadaan bantahan demi bantahan akan memaksa Mahkamah yang Mulia memberikan masa dan ruang kepada pihak Pemohon dan yang membantah bagi membuat persediaan. Pendek kata, koman-koman pun, esok kena datang lagi dengar bicara permohonan tersebut dengan hujahan lengkap siap dengan himpunan kes otoriti terdahulu.

Itu tak tambah dengan situasi yang menimbulkan rasa tidak puas hati sehingga membawa kepada rayuan. Mahu ditunggunya lagi kes itu. Mahu 10 tahun nak selesai? Lama lagi kot.

Pemakaian Seksyen 51A KAJ sedikit sebanyak memberikan kebaikan dalam menyelesaikan perbicaraan dengan segera di samping menjimatkan masa dan kos pihak Mahkamah, Pembelaan mahupun Pendakwaan.

Disamping itu, pihak Pembelaan boleh mengatur strategi dan persoalan serta isu yang bakal ditimbulkan dengan terlebih awal setelah mendapat dokumen yang dibekalkan dengan perbincangan dengan anakguam.

Tapi sayangnya, masih ramai pihak Pendakwaan secara sesuka hati menenderkan dokumen baru semasa perbicaraan tanpa memikirkan rasional penggubalan Seksyen 51A itu sendiri. Yang paling kelakar kekadang alasannya; dokumen baru dapat. Sedangkan kesemua kerja dibuat oleh pihak Pembelaan.

Bila Pembelaan mula buat bantahan agar dokumen tersebut ditolak atau diklarifikasikan ataupun saksi-saksi sebelumnya dipanggil semula, maka riuh la... pihak Pembelaan juga nampak crook.

Janganlah gitu....


0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►