Wednesday, May 29, 2019

[399.19] JAMINAN DI BAWAH SEKSYEN #388 KANUN ACARA JENAYAH



[399.19] JAMINAN DI BAWAH SEKSYEN #388 KANUN ACARA JENAYAH
Kebenaran jaminan di bawah peruntukan akta tersebut bagi kes melibatkan kematian adalah kedua dalam sejarah selepas kes #Balwant Singh yang mana saya sendiri terlibat dalam rayuan pendakwaan di Mahkamah Rayuan.
Kini kes #Samirah menjadikan kes kedua dan individu keempat dibebaskan dengan jaminan bagi kes melibatkan #hukumanmati mandatori.
Dalam kes Balwant Singh, kebenaran diberikan atas dua sebab utama, Pertama, faktor usia dan kesihatan. Kedua, fakta yang ada menunjukkan kemungkinan self defense semasa kejadian.
Manakala dalam kes Samirah, anaknya diberikan jaminan atas faktor kejadian di penjara dan umur mereka. Kemudiannya Mahkamah #Persekutuan telah mengenepikan keputusan Mahkamah Rayuan dan membenarkan jaminan atas faktor sifatnya sebagai wanita dan mempunyai jagaan anak serta gangguan kepada saksi adalah kabur.
Kedua-dua kes dijalankan oleh TS #Shafee.
Saya tidak mahu komen keputusan Mahkamah yang baru diputuskan tetapi dengan keputusan ini, mahkamah dan pendakwaan sepatutnya tidak menafikan jaminan kepada semua pihak atas alasan "kes berat" seolah OKT telah dicop salah.
Malah dengan sifat dan fakta yg sama, mungkin kes yang tidakboleh jaminan tetapi tidak melibatkan hukuman mati mandatori seperti peruntukan culik, pemilikan dadah, tangkapan dadah berganda (betul ke ni terjemahan), dan beberapa pertuduhan lain memberi impak kepada budibicara mahkamah.
Mahkamah perlu memberikan kelebihan kepads OKT dalam menetapkan minda mahkamah bahawa pertuduhan berat tidak menjadikan isu kepada penafian jaminan.
Gangguan saksi perlu kepada tindakan yang jelas. Bukan hanya satu andaian #pendakwaan atau mahkamah berdasarkan hubungan dan jarak.
Nak taip panjang... nak isyak dah!

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►