Thursday, December 10, 2009

Apa Amalan Baik Untuk Beginner?

Cikgu, apa amalan yang saya boleh dapat dan buat sebagai persediaan? - IM

Itu antara persoalan pertama bermain di kepala anak-anak muda yang baru mula menanam minat dalam silat mahupun perubatan Islam mahupun tradisional. Saya tak salahkan mereka, saya pun sedemikian ketika zaman dulu-dulu.

Saya ingin bercerita soal AMALAN. Rasanya pernah diceritakan sebelum ini dan boleh di baca di sini.

Sekali lagi sebagai orang Islam, saya diajar dan disemat bahawa amalan itu adalah wajib. Tetapi apa itu amalan. Ada atau tidak perkataan Beginner, intermediate mahupun Pro?

Persoalan amalan ialah adalah jelas melalui sabda-sabda Rasullulah SAW yang telah mengakui bahawa amalan yang konsisten adalah amalan terbaik. Mungkin permulaan yang baik bagi amalan "Bismillah" dalam semua apa yang ingin dimulakan sesuatu perkara. Nak upgrade mungkin boleh tambah apa yang patut..

Bagi saya amalan asas adalah doa harian. Berapa kerat kita menghafal dan mengamalkannya secara konsisten. Ada seorang ustaz yang saya fikir agak janggal apabila beliau sendiri mengakui bahawa untuk konsisten adalah amat susah. Kekadang kita alpa dan leka dalam melaksanakan doa-doa tersebut.

Percaya atau tidak doa pertama saya ialah doa melihat kubur. Bagaimana Islam mengajar adab berdoa kepada yang telah mati. Namun, lebih menarik apa yang saya ingin kongsikan ialah ada doa dan amalan bermula kerana sesuatu peristiwa.

Seperti doa melihat kubur yang menjadi amalan saya yang tidak pernah tinggal adalah bermula apabila saya terpaksa melalui 2 kawasan kubur besar termasuk 1 jirat yang agak 'keras'. Ini berlaku pada tahun 1989 yang mana saya terpaksa merempuhi malam gelap gelita seorang diri. Doa itu diajarkan oleh datuk saya.

Sehingga kini, saya pantang lihat pagar yang ada iras macam pagar kubur, salam dan doa keluar dahulu sebelum lihat kubur. Rupa-rupanya pagar rumah orang.

Begitu juga ada beberapa doa yang saya amat-amat jarang tinggalkan kerana atas beberapa perkara dan sejarahnya.

Berbalik kepada persoalan di atas, amalan apa pun dilakukan haruslah ia dilakukan secara ikhlas dan berasas. Jangan melakukan amalan kerana suatu perkara yang di luar bidang kawalan kita. Ini yang ada orang mula jadi pelik. Jangan juga melakukan amalan yang tidak berasas. Malah disyorkan amalan yang diperolehi melalui hadis dan amalan ulama melalui bacaan ayat-ayat tertentu dalam Al-Quran.

Banyak amalan ringkas dan seolah wajib kita lakukan sebagai amalan harian, tetapi kita lupa mengenainya. Sebaliknya kita mengejar sesuatu yang amat besar dan kemudiannya kita sedar tiada konsisten pada kita. Antara amalan ringkas dan kebiasaannya menjadi amalan orang Islam ;

Bacaan "La Ilahaillah Wahdahu la syarikallah........" ila akhir sebanyak 100 kali sehari - Bagi saya, susah nak konsisten. Entah kenapa.

Istighfar sebanyak 100 kali sehari - Bagi saya, susah nak konsisten. Entah kenapa.

Doa "Bismillahillazi la yadurru..."ila akhir sebanyak 3 kali pagi dan 3 kali petang. Malam pun elok juga.

Khatam Quran dengan 3 kali Al Ikhlas atau 2 kali Al Fatihah

Tiga Qul sebelum tidur dan bangun pagi

Ada banyak lagi amalan lain selain di atas yang amat ringkas, tetapi cukuplah dulu. Cubalah amal kalau rasa berminat. Agar hati lebih dekat dan terjaga. Ada juga amalan untuk jaga siqah dan 'masin mulut'. Soal itu saya tidak berani ulas panjang sebab bukan bidang saya. Soal utamanya, keikhlasan.

Kalau nak elok lagi, adalah menjadi amalan wajib orang Islam membaca ayat daripada al-Quran seminima 100 ayat sehari. Kita pernah amalkan?. Ini pernah ditekankan oleh Ustaz Dato' Ismail Kamus dalam ceramahnya.

Nak amalan lagi baik, jangan tinggalkan 4 surah utama iaitu Ar Rahman, Yassin, Al Mulk dan Al Waqiah. Bukan sebulan sekali tetapi sekali sehari.

Ada lagi tambahan kalau rasa mampu, seorang guru pondok turunkan amalannya yang mana untuk memudahkan urusan dan perjalanan hidupnya seharian serta tidak akan sesat di mana-mana sahaja, amalkan dan hafal surah al Ankabut. Ada berani?

Pendek kata, amalan itu wajib tetapi buatlah sekadar termampu. Tetapi jangan diukur kemampuan dengan kemalasan yang ada. Tetapi haruslah ditingkatkan dari masa ke semasa. Selain itu keikhlasan harus didepan.

Manakala amalan tertentu seperti bagi perubatan tradisional mahupun amalan berbentuk tindakan, haruslah memilih guru yang baik dari sudut ilmu dan siqahnya.

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►