Monday, July 14, 2008

"DPP yang mengendalikan kes ini berada di Mahk. Tinggi Shah Alam, Mohon tarikh bicara baru"

..
Klang: Mahkamah Sesyen Klang hari ini menangguhkan bicara terhadap dua beradik di atas pertuduhan Seksyen 376 Kanun Keseksaan apabila Timbalan Pendakwaraya, Puan Siti Rafidah terpaksa hadir bagi satu kes rayuan daripada Mahkamah Sesyen Petaling Jaya. Permohonan Timbalan Pendakwaraya bagi melapangkan kesemua tarikh pembicaraan tersebut telah dimohon dan disebut oleh Pembantu Pendakwaraya (APP) Puan Norshuhada'.

Pembantu Pendakwaraya juga memaklumkan pihak Mahkamah bahawa Sepina (sepatutnya di sebut OTP tapi tak tahu kot pihak Pendakwaan rasa sama) kehadiran terhadap si adik tidak dikeluarkan ke Penjara Sungai Buloh tetapi dikeluarkan kepada Penjara Kajang.

Orang Kena Tuduh (OKT) yang kedua-duanya diwakili oleh Hisham Nazir setelah dilantik semenjak April 2008 menyatakan bahawa tiada persediaan dibuat bagi pembicaraan tersebut dan bagi rekod pihak Mahkamah yang Mulia, pihak Pembelaan telah menyatakan kepada pihak Mahkamah bahawa pihak Pendakwaan tidak membuat apa jua tindakan bagi menyegerakan pembicaraan kes tersebut semenjak tahun 2006.

Selain itu, permohonan pihak Pembelaan terhadap kesemua dokumen di bawah Seksyen 51A melalui surat yang bertarikh 17.04.2008 dan beberapa panggilan masih tidak mendapat respon pihak Pendakwaan sehingga kini.

Pihak Mahkamah juga menegur sikap Pendakwaan yang menangguhkan kes tersebut atas alasan terpaksa berada di Mahkamah Tinggi Shah Alam dan menyindir kepada pihak APP "Esok tak free lagi ke?*1 memandangkan kes tersebut ditetapkan bagi pembicaraan selama 3 hari dari 14-16.07.2008.

Pihak Pembelaan pula sanggup menjalankan pembicaraan dan bersedia sekiranya dibekalkan dokumen-dokumen yang bakal digunakan dalam pembicaraan kelak terlebih dahulu.

Sebaliknya, pihak Mahkamah yang Mulia dimaklumkan oleh pihak Pendakwaan bahawa tiada pengetahuan mengenainya dan arahan Timbalan Pendakwaraya adalah bagi mendapatkan tarikh bicara yang baru.

Atas permohonan pihak Pembelaan, satu tarikh singkat dan dalam tahun yang sama ditetapkan bagi Pembicaraan; 3 & 5.11.2008.


Nota: Kebiasaanya rayuan (sekiranya didengar) di Mahkamah Tinggi daripada kes Mahkamah Majistret/Sesyen, hujahan rayuan boleh disiapkan dalam masa separuh hari atau sehari sahaja. Itupun kebanyakan pihak Peguam dan Timbalan Pendakwaraya akan menyediakan rangka hujahan bertulis beserta otoriti.



0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►