Thursday, July 13, 2023

[1473.23] MANSUH HUKUMAN MATI - ISU RINGKAS


Walaupun hukuman mati dimansuhkan bagi beberapa jenayah, tetapi digantikan dengan hukuman pemenjaraan termasuk hukuman pemenjaraan seumur hidup.
(Tiada lagi hukuman mati)
Ya, tiada lagi bagi semua pertuduhan jenayah di Malaysia.
(Kes hukuman mati lama/sebelum ini macamana)
Akan ada kes duluan untuk pernohonan bagi menukar lepada hukuman seumur hidup atau apa-apa setara dengan peruntukan undang-undang. Kemungkinan akan ada semakan kehakiman secara individu atau mana-mana proses audut praktikal yang akan dilaporkan di dalam jurnal kelak. Kita cerita praktikalnya kemudian.
(Lantikan Peguambela oleh Mahkamah/kerajaan bagi kes hukuman mati akan dibatalkan)
Tidak. Setakat ini lantikan peguambela bagi kes melibatkan hukuman mati (sebelum ini) akan diteruskan jika tidak berkemampuan melantik peguam.
(Banyaklah jenayah sebab tiada hukuman mati)
Selain hukuman mati, ada proses pemulihan lain bagi pesalah dan masyarakat. Penumpuan masih kepada kepentingan awam. Perkara masyarakat perlu sedar adalah kebanyakan ( hampir semua) kes hukuman mati bukan melibatkan pesalah penjenayah tegar (bukan kaki dadah dan tokey jutawan dadah). Kena betulkan persepsi.
Penjenayah tegar pun bukan tahan duduk penjara.
(Lambakan banduan di penjara)
Ini isu kecil sebab bilangan banduan akhir /kes hukuman mati bukan ramai. Dan proses gantung mengambil masa lama. Kekadang ada mengambil masa 10-20 tahu juga, akhirnya dibebaskan dengan pengampunan Raja/Sultan.
Jadi isu lambakan dan pertambahan banduan hampir tiada berlaku atau pertambahan drastik tidak berlaku. Tapi bilangan banduan memang menjadi isu yang kini cuba dipulihkan melalui Parol dan khidmat masyarakat.
Nanti tambah lagi..
.........................................
Mulai hari ini tiada lagi hukuman mati mandatori dan pemenjaraan sepanjang hayat di Malaysia susulan penguatkuasaan Akta Pemansuhan Hukuman Mati Mandatori 2023 (Akta 846)
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Ramkarpal Singh mengatakan pemansuhan itu bertujuan menghormati hak setiap individu untuk hidup di Malaysia serta memastikan keadilan bagi semua pihak.
"Prinsip asas yang ingin diberi penekanan oleh kerajaan di sebalik setiap hukuman di Malaysia adalah pemulihan banduan agar mereka dapat kembali ke pangkuan masyarakat dan menjadi individu yang berkhidmat kepada keluarga, masyarakat dan negara setelah selesai menjalani hukuman.”
Kredit: Harian Metro


 

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►