Thursday, May 14, 2020

[605.20] JANGAN UKUR KASUT ORANG SEKADAR NAK TAHU SAIZ


"Untung berjuta diam. Baru masalah pkp macam ni rugi sikit nak berkira"
Banyak mesej aedemikian apabila cadangan Tokey #Mydin baru ni. Ternyata anda tidak faham praktikal #ekonomi hidup.
Dalam bisnes, untung skit buat cara sikit. Bila untung banyak, org #bisnes mula kembangkan bisnes. Tempat dan premis lebih banyak dan besar. Anda nampak besar tetapi tak nampak yg untung tadi dah dihabiskan utk besarkan peniagaan malah ditambah lagi hutang lain. Prospek bisnes lebih besar dan anak beranak kaum kerabat kita dpt peluang pekerjaan.
Orang nampak masa bisnes kita besar, ada staf ramai. Ada org tanya khabar bila staf tiada, kita tak ambil staf kenapa. Ada org ambil tahu duit simpanan perniagaan berapa ada. Nak bantu?
Dalam musim pkp, sekecil bisnes mana telah rugi kos pengurusan dalam hampir lebih kurang RM40k setakat ini. Katakan jangkaan kerajaan akan memberikan kesan kpd bisnes selama 6 bulan, maka sendiri ramaikan kerugian bodo-bodo terpaksa gunakan simpanan dalam RM70-100k. InsyaAllah lepas #pkp ada sikit-sikit rezeki. Bisnes besar, besar lagi ruginya.
Adakah yg komen negatif tu merasai kerugian sebanyak itu? Adakah mereka fikir tentang periuk nasi pekerja yang kini salam dilema. Mungkin mereka saudara kita. Jika tidak, saya cadangkan DIAM dan belajar masalah orang dan jangan fikir kita betul hanya kerana kita ada #gaji tetap baik kerajaan dan swasta.
Orang bisnes sedang usaha sedaya upaya untuk kurangkan kos #kerugian bagi memboleh kami tidak mengurangkan #kakitangan dan menutup #operasi bagi kebaikan #sosial dan #ekonomi orang kita.
Banyak bisnes tutup operasi kerana kos melebihi apa yang ada. Tutup operasi adalah satu jalan terbaik pada masa ini atas kebaikan Akta #Syarikat dan beberapa #loophole lain.
Lepas pkp, operasi dan perniagaan boleh re-start dengan kerugian terhad kepada #branding and #goodwill sahaja.
Tetapi masih ramai cuba bertahan di luar. Anda patut kagumi mereka jika anda tahu pengorbanan majikan-majikan ini sudut kos, idea dan masa mereka.
Kami hanya peniaga kecil. Kami memikirkan rakan-rakan kami yang berstatus peniaga besar yang terpaksa melakukan #pengorbanan untuk meneruskan perniagaan tanpa beri kesan kepada status yang ada sebelum PKP.
Don't break my heart!

0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►