Thursday, March 10, 2011

Qasidah Burdah & Kisah Cintai Rasullulah SAW Oleh Imam Shareefudin Muhammad Bashiri Dalam Sakitnya


Kredit untuk Vajnah

Bila disebut Qasidah Burdah, ramai yang mengetahuinya. Ini antara Qasidah yang termasyhur di dunia dan sentiasa menjadi hiasan bibir sebagai ingatan kepada Rasullulah SAW. Di sebalik bait-bait ayat qasidah ini dan juga kemerduaannya dilagukan, adakah kita tahu daripada mana ia datang?.. Ada ramai yang dalah faham apabila ada qasidah ini dilagukan oleh pihak tertentu mahupun tarekat tertentu.

Qasidah ini dikarang dan dibacakan oleh Imam Shareefuddin Muhammad Bashiri atau lebih dikenali sebagai Imam Al Bashiri. Semasa karangan ini dibuat dan dibacakan oleh beliau, beliau sedang kesakitan akibat strok/lumpuh. Setelah dibacakan dan pada satu malam beliau telah bermimpi bertemu dengan Rasullulah SAW dan telah memperdengarkan qasidah ini di hadapan Baginda Rasullulah SAW di dalam mimpi berkenaan. 

Di dalam mimpi yang sama selepas membacakan qasidah ini, beliau telah dihadiahkan pakaian dan kemudiannya beliau terbangun daripada tidur dan beliau telah disembuhkan daripada penyakit lumpuh berkenaan dengan izin Allah SWT.

Daripada dengar lagu lagha, sedap juga bunyi qasidah. Cuba dengar versi Uwais Al Qadri.


0 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►